Oleje roślinne są pozyskiwane z takich części roślin jak: owoców, nasion, pestek, kiełków roślinnych, itp. Olej roślinny pozyskuje się nie tylko z roślin, które są tradycyjnie uważane za rośliny oleiste, ale również bardzo wielu innych. Do głównych roślin z których pozyskiwany jest olej roślinny należą rośliny takie jak: rzepak, kukurydza, oliwka, orzeszki ziemne, a także słonecznik oraz soja. Oleje roślinne są używane w głównej mierze jako tłuszcze jadalne, ale również jako składniki kosmetyków, a niektóre z nich jako środki lecznicze (przykładem jest olej z wiesiołka), a nawet jako surowce do produkcji materiałów malarskich, lakierniczych oraz impregnacyjnych (przykładem surowca wykorzystywanego w tych materiałach jest olej lniany). Olej roślinny ma jednak coraz większe zastosowanie jako paliwo, jak również do jego produkcji. Olej roślinny znalazł zastosowanie w silnikach Diesla jako paliwo zastępcze (zamiast oleju napędowego).

Popularność w zastosowaniu oleju roślinnego do silników jest z roku na rok coraz większa, dlatego że cena ropy naftowej ciągle rośnie. Różnica w cenie polega na tym, że w sklepach, gdzie sprzedawany jest olej roślinny do celów spożywczych jest nieobciążany podatkiem akcyzowym, którego stawka w chwili obecnej w Polsce wynosi około 1,90 PLN / litr. Doliczenie stawki podatku akcyzowego niweluje różnicę w cenie oleju roślinnego. Olej roślinny ma dużo większą lepkość w porównaniu z olejem napędowym, dlatego porcje paliwa podawane przez dysze wtryskiwaczy będą mniejsze i gorzej rozdrobnione, a co za tym idzie może powodować to dymienie (cząstki paliwa nie ulegają spaleniu, tworzy się sadza). Olej roślinny jest traktowany w tym przypadku jako biopaliwo. Właśnie dlatego konieczne jest podgrzanie paliwa do 70°C przed skierowaniem do pompy wtryskowej. Wiele ludzi zadaje sobie pytanie czy olej roślinny jest bezpieczny dla silnika? Otóż odpowiedź brzmi: tak. Aż 95 % silników napędzanych olejem roślinnym pracuje bez jakichkolwiek problemów.